سفارش تبلیغ
صبا ویژن
صفحه اصلی مطالب مربوط به حجاب زندگینامه ،وصیتنامه ،خاطرات ،دانلود نوا و نما پیرامون شهید کاظمی داستان کوتاه و مطالب پیرامون زندگی و تصمیم گیری بهتر اخبار سیاسی ، اجتماعی ، فرهنگی سیاسی دانستنیهای مربوط به اهل بیت  و غیره دانلود نوا کلیپ برنامه و غیره شعر فرهنگ، سینما پیامک برای مناسبت ها،امام زمان دانستنی های چهارده معصوم سخنرانی ها مطالب و دستورالعمهای عرفانی،اخلاقی وتهذیب نفس; سخنرانی ها مطالب و دستورالعمهای اخلاقی مانند غیبت وغیره; مطالب،کلیپ،نواها،عکس ،پیامک ،شعر ودعاهای مربوط به حضرت ولیعصر مطالب،کلیپ،نواها،عکس و... مربوط به شهدا و دفاع مقدس  خاطرات،بیانات،کلیپ،نواها،عکس و... مقام معظم رهبری  دام ظلله العالی ومطالب مربوط به بحث ولایت  دانلود نرم افزارهای موبایل مذهبی،کلیپ و نوا مطالب پیرامون شهرستان آذرشهر  دل نوشته،درد دلهای خودم  مطالب قرآنی، دانلود اذان و تلاوت قرآن   دانلود تلاوت و نغمات قرآنی

برای دیدن بهتر وبلاگ از مرورگر فایر فاکس و کروم استفاده کنید......... تا کسی رخ ننماید ز کسی دل نبرد / دلبر ما دل ما برد و به ما رخ ننمود*******اللـــهم عجل لولـــیکـــ الفرج******* نــدبه خوانیم تـــو را هر سحر آدینه / تو کدام آیــنه ای؟ صلّ علی آیـیـنه ......برگزاری دعـــــای ندبه در شهرستان آذرشهر هرهفته در مسجد سفید محله6:30 .





درباره نویسنده
فلسفه مراسم طشت گذاری - گل نرگس
م.ر. بسیجی
ای رونق گلزار کجایی گل نرگس/ مردیم ز آزار کجایی گل نرگس/ از بس که به زنگار نشستیم ندیدیم/ ای آینه رخسار کجایی گل نرگس/ دیدم به سر شاخه گل بلبل سرمست/ می خواند به گلزار کجایی گل نرگس/ ............................................................ دیدند دشمنان که در این خطه لاف نیست/ شمشیر دوستان علی در غلاف نیست/ در این قبیله نخل تناور همیشه هست/ مقداد هست، مالک اشتر همیشه هست/ اینجا که کوفه نیست خوارج علم شوند/ سلمان نمرده است اباذر همیشه هست/ صف بسته‌اند این همه سردارها به شوق/ یعنی برای پیش‌کشت سر همیشه هست/ روشن‌ترین روایت عمار می‌شویم/ در عشق رهبری همه تمار می‌شویم.
تعداد پست ها: 514
تماس با نویسنده

موسیقی وبلاگ


عناوین یادداشت ها


آمار بازدید
بازدید کل :752140
بازدید دیروز :181
بازدید امروز : 52

موضوعات وبلاگ

شعر[94] . امام زمان[90] . تصویر[61] . مناسبت ها[51] . گل نرگس[50] . دل نوشته[47] . عرفان[41] . دانلودکده[39] . شهدا[36] . سیاسی[34] . خبری[31] . پیامک[30] . حضرت آقا[28] . حضرت زهرا*س*[28] . امام علی النقی*ع*[28] . قرآن[26] . حجاب[25] . محرم[24] . معصومین[19] . بیشتر بدانیم[19] . فرهنگی[16] . imam naghi[14] . انتخابات[13] . شهید کاظمی[13] . حدیث[11] . اخلاق[10] . موبایل[9] . رجب[7] . اشعار فرامرز عرب عامری[7] . حضرت امام[7] . از آذرشهر[6] . عاشقانه ها[6] . امام علی*ع*[5] . بسیج[4] . طنز[4] . نکات مدیریتی[4] . نقدشبکه های ماهواره ای[3] . قالب های مذهبی وبلاگ[3] . داستان کوتاه[3] . پاسخ به شبهات محرم[3] . امام رضا*ع*[3] . پاورپوینت[2] . پیامک[2] . امر به معروف و نهی از منکر[2] . مناجات[2] . ســـردار غلام عسگر کریمـــــیان . نتایج جشنواره . نقدشبکه های ماهواره ای . نماز . اذان . امام محمدباقر*ع* . امام کاظم*ع* . دانلودکده . ترتیل کل قرآن کریم . تلاوت . جملات زیبا .

عضویت در خبرنامه
 

لینکهای روزانه

لینک دوستان
قطره و دریا
همنشین
دل نوشته ها
موعود هادی
پوکه.با شهدا باشیم
من حلقه ام وراه به میخانه ندارم
هر شب تنهایی
سجاده ای پر از یاس
قنوت جویبار
چلچراغ شهادت
أنٌ الارض یرثها عبادی الصالحون
منتظر قائم(عج)
السلام علیکم یا اهل بیت النبوه
عیسی طلبه مشهدی
یادداشت های شخصی محسن مقدس زاده
منادی معرفت
طریق یار
عطر یاس
جرعه ای از شراب عشق
بچه های خدا
حرم الشهدا
بشری
راه فضیلت
سلام بچه ها
آشیانه سردارغم ها وسالار آشیانه قلبها
صراط
از جانبازی تا شهادت
قافله شهدا
بر و بچه های ارزشی
مذهب عشق
تـــــــــــــــربـــــــــــــــت دل
زندگی کاروانی
نوجوونی از خودتون
تریبون
بسیجیان عملیاتی
سیدالشهداء
عصر ظهور
زنده یاد * آه از بهار بی یار*
بشارت هودر
باریک بین
حاج آقا مسئلةٌ
عمارگراف
داستان سرا
12.کجایند مردان بی ادعا...
یک وبلاگ مذهبی نظامی
9.انتظار
3.طنین نبض باران
13.یااباصالح المهدی ادرکنی
25.گوهری در صدف
27.همین نزدیکیست
به سوی ظهور
بسیجی مظهر صبر و بصیرت
معرفت مهدوی
بسیجیان گمنام
کجایید ای شهیدان خدایی
شمیم یاس
سرباز صفر جنگ نرم
دلتنگ مهدی*عج*
تا شهادت
بصیرت سایبری
اسکالپل
دارالشیعه
14. طلبه صفر
شاعرانه
1.حجاب
3.ماتم کده مجازی حسین(در حسرت کربلا)
آرامشم ده
13. یامهدی
2.جانم فدای غربتت امام نقی علیه السلام
حضرت مهدی(عج)
سازمان زنان انقلاب (منطقه6)
بهشتیان
بیا تا برویم...
رزمندگان سایبری
10.این سایبریون
یاسی ترین یاس
امین
بیایین آدم شیـــم

آرشیو وبلاگ
آبان 89
پاییز 89
تابستان 90
پاییز 90
زمستان 90
اسفند 90
بهمن 90
فروردین 91
اردیبهشت 91
خرداد 91
تیر 91
مرداد 91
شهریور 91
مهر 91
آبان 91
آذر 91
دی 91
بهمن 91



لوگوی وبلاگ



لوگوی دوستان














وبلاگ فارسی

   

زنگ عزای حسینیداشتم راجع به سند و فلسفه مراسم طشت گذاری تحقیق میکردم که این مطالب رو پیدا کردم اما قانع نشدم فلسفه درسته ،اینکه مثل یک زنگ میمونه که وقتی میخوره یعنی عزای حسینی شروع شد وباعث میشه سه روز قبل محرم مردم به استقبالش برن خیلی خوبه،اما آیا بدعت گذاری محسوب نمیشه مخصوصا اینکه مردم آب طشت ها رو برای شفا برمیدارن آیا این کار درستیه؟کلا یه همچین مراسم هایی درسته که رونق پیدا کنه؟
اگه کسی اضافه برمتن زیر اطلاعاتی داشت و پاسخ سوالم رو میدونست ممنون میشم برام تو نظرات بذاره.
یاعلی
یکی از اساتید قدیمی ام لطف کردن و جواب سوالای بالا رو دادن تو بخش نظرات این پست بخوانید.
مراسم طشت گذاری،مراسمی است سنتی که در آذربایجان،زنجان و عمدتا در شهرستان اردبیل برگزار می‏ شود طشت های آب را که رمزی از "فرات" می باشد در مساجد و حسینیه ‏ها می‏ آورند. این سنت به تاسی از اقدام سالار شهیدان و یادآور رفتار جوانمردانه امام حسین (ع) در مقابل سپاه حر می باشد که به روایتی آن حضرت ، در روز 27 ذیحجه‏، آب مشکها را در طشت ها ریخته و تمام لشکر حُر و اسبان آنها را سیراب ‏نمودند.
این‏ مراسم از سه روز مانده به محرم در مسجد جامع،مسجد اعظم و سپس در مساجد دیگراجرا می‏ شود.طشت ها را بالای سرها می‏ گیرند و مسجد را دور می‏زنند،سپس در داخل آنها آب می‏ ریزند.مردم دست به طشت و آب آن می‏زنند و این آئین، نوعی بیعت با امام حسین‏«ع‏» ‏و حمایت از عباس‏«ع‏»است. مردم آب طشت ها را در شیشه‏ هایی برای شفا و تبرک برمی‏دارند.

ریشه تاریخی نقل از کتاب {نفس المهموم } تألیف شیخ عباس قمی (ره) صفحه 82 : چون کاروان حضرت سید الشهدا (ع) از منزل شراف حرکت کردوقتی روز نیمه شد  یکی از کاروانیان حضرت تکبیر گفت ، امام حسین (ع) فرمودند: برای چه تکبیر گفتی؟ عرض کرد نخلها را دیدم. جمعی از یارانش گفتند به خدا ما هر گز دراینجا نخلی ندیدیم، فرمود : چه می بینید ؟ گفتند : گوش اسبان است . امام حسین ( ع) فرمود : من هم به خدا چنان می بینم.سپس فرمود : در این جا پناهگاهی است که بدان پشت دهیم . گفتند :آری این تپه ذوحسم در پهلوی شماست . بدست چپ بروید و اگر زود تر از آنها برسید مرا حاصل است حضرت به دست چپ میل کرد و ما هم به دنبال ایشان میرفتیم.

کمی نگذشت که سر و گردن اسبان نمودار شد و به ما اشکار گردیدند و راه گردانیدیم و آنها شتابان به سوی ما آمدند و نیزه هایشان چون زنبور، پرچمهایشان چون پرنده می جهید و ما زودتر به ذی حسم رسیدیم و آنها را بدانجا کشیدیم و امام حسین(ع) دستور داد چادرها را زدند و آنها نزدیک یک هزار سوار به فرماندهی{حرّابن یزید تمیمی} آمدند.در گرمای ظهر برابر امام حسین(ع) و اصحابش ایستادند، آن حضرت با یاران خود عمامه پوشیده بودند و شمشیر به کمر بسته بودند.

امام حسین(ع) فرمود:به اینها آب بدهید و به اسبان آنها هم آب بپاشید، آنها هم کاسه ها و جام ها را پر از آب می نمودند و نزد اسبان میبردند و آنها سه تا پنج بار دم بر میداشتند ، می گذاشتند ، تا همه را سیراب کردند.
منبع دوم:{نقل از کتاب زندگانی امام حسین (ع) تالیف حاج شیخ عباس قمی (ره) صفحه ی 66}:چون کاروان حضرت سیدالشهدا (ع) از بطن عقبه کوچ نمودند به منزل شراف نزول فرمود و چون هنگام سحر شد امر کرد جوانان را که آب بسیار برداشتند و از آنجا روانه گشتند و تا نصف روز راه رفتند و در آن حال مردی از اصحاب آن حضرت گفت اللّه اکبر. حضرت نیز تکبیر گفت و پرسید مگر چه دیدی که تکبیر گفتی؟ گفت: درختان خرمایی از دور دیدم، جمعی از اصحاب گفتند به خدا قسم که ما هرگز در این مکان درخت خرمایی ندیده ایم .

حضرت فرمود: پس خوب نگاه کنید تا چه می بینید.گفتند به خدا قسم گردنهای اسبان را می بینیم، آن حضرت فرمود:واللّه من نیز چنین می بینم و چون معلوم فرمود که علامت شکر است که پیدا شدند سمت چپ خود به جانب کوهی که درآن حوالی بود و آن را ذو حسم می گفتند میل فرمود  اگر حاجت به قتال افتد آن کوه را ملجا خود نموده و پشت به مقاتله نمایند، پس به آن موضع رفتند و خیمه برپا کردند و نزول نمودند.
زمانی نگذشت که حرّابن یزید تمیمی با هزار سوار نزدیکشان رسیدند، از شدت گرما در برابر لشگر آن فرزند خیرالبشر صف کشیدند و آن جناب نیز با یاران خود شمشیرهای خود را حمایل کرده در مقابل ایشان صف بستند و چون آن منبع کرم و سخاوت در آن خیل ذلالت آثار تشنگی ملاحظه فرمود به اصحاب و جوانان خود امر نمود که ایشان و اسبهای ایشان را آب دهید، پس آنها ایشان را آب داده و ظروف و طشتها را پر از آب می نمودند و نزدیک چهارپایان ایشان می بردند و صبر میکردند تا سه و چهار و پنج دفعه آن چهار پایان و به حسب عادت سر از آب برداشته و چون به نهایت سیراب شدنددیگری را سیراب میکردندتاتمام آنها سیراب شدند. علی ابن ملعان محاربی گفته که من آخرین کسی بودم که از لشگر حر به آنجا رسیدم و تشنگی بر من و اسبم بسیار غلبه کرده بود، چون حضرت الشهدا (ع) عطش من و اسب مرا ملاحظه نمود فرمود به من که شتر را بخوابانم، پس من شتر را خواباندم، فرمود: آب بیاشام چون خواستم آب بیاشامم آب از دهان مشک می ریخت، فرمود: لب مشک را برگردان.

من نتوانستم چه کنم خود آن حضرت به نفس نفیس خود برخاست و لب مشک را برگردانید و مرا سیراب کرد.
نظیر همین روایت در {کتاب ناسخ التواریخ صفحه ی 153همچنین در کتاب مهیج الا حزان در صفحه 56 ، همین طور در کتاب امام حسین (ع) و یاران نوشته ی کرت فریشلر آلمانی صفحه ی 153}، و در دهها کتب مقارن ومذکور  است که حقیر من باب اختصار به دو مورد اشاره کردم.

آری حسین فزند و دلبند رسول اللّه است و در آن بیابان بی آب  اولین عمل انسانی و بزرگی که انجام داد دستور فرمود به تمام آنان و سپس به اسبانشان آب دهند و همگان را سیراب سازند.
آری یک نمونه از آقایی و بزرگواری حضرت سیّدالشهدا(ع) است با اینکه احتمال می رفت که خود آن حضرت و اهل بیتش با کمبود آب مواجه شود ولی دستور فرمود :آنها را سیراب کردند ولی دشمنان آن حضرت که احتمال نمی رفت تمام بشود به طفل شیرخوارش ندادند و خود آن حضرت را با لب تشنه شهید کردند.
از آب هم مضایقه کردند کوفیان                        خوش داشتند حرمت مهمان کربلا
زان تشنگان هنوز به عیّوق میرسد                    فریاد العطش ز بیابان کربلا



نویسنده » م.ر. بسیجی » ساعت 10:52 صبح روز دوشنبه 91 آبان 22